روايات

رواية ذات الوجهين الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة محمد

رواية ذات الوجهين الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة محمد

رواية ذات الوجهين البارت الخامس عشر

رواية ذات الوجهين الجزء الخامس عشر

رواية ذات الوجهين
رواية ذات الوجهين

رواية ذات الوجهين الحلقة الخامسة عشر

طيب انا مش هطلب تاني التقدير انا بغامر بصفحتي والمدونه ومعرضه للحظر وبكمل عشانكم لكن لما القي مفيش رؤيه للروايا كدا مش هتعب نفسي واخد من وقتي واكتب فيها يوميا خلصت كلامي والقرارعندك هبدء وبلاش تم الي مش فاهمه هي عجباكم ولا تمت الصفقه وغير كدا دمكم يتحرق معايا من احداث البارت
ياسمين راحت لشغلها وطلبت من ضحي تعملها كريب وتجبهولها وبالفعل حضرت ضحي وبدؤا ياكلوا في جو جميل
حنان: بت ياضحي اتطورتي ولازم تفتحي مطعم بجد الفطيره حلوه وكدا ممكن تصدري منها للخارج
المساعد كتم ضحكته: اه والله الفطير ده حلو اوي
ضحي عوجت بؤها: بس ده مش فطير ده كريب وحادق
حنان: ايوه فعلا انا من اول قطمه حاجه بتقولي انه كريب
المساعد بصلها: بالهنا والشفاء
ياسمين ابتسمت ولفت حواليها: امال فين هبه هي مش هنا عشان اندهالها تيجي تاكل معانا الفطير وتقول رايها
ضحي كشرت جامد: حتي انتي يا يا سمين
المساعد: ليه هو انتي متعرفيش انها راحت تشوف خالها في شركته الي بتشتغل فيها ذات
ياسمين: لاء هبه مقلتليش ايه الي حصل
حنان مسحت ايدها بالمنديل: امبارح خالها اتصل بيها يشتكلها من ذات وقالها انها مش قد المسؤليه وكلام كتير وهبه راحت مع معتز تشوف الموضوع
اثناء كلامهم التلفون الارضي رن وحنان قامت ترد وبعد ما اغلقت بصتلها: ياسمين محمد الكاشف عايز يقابلك
ياسمين بستغراب: محمد الكاشف
ياسمين نزلتله في الكافتريا هي وضحي الي اتخبت وري الجدار تتسمع ,, وياسمين راحت عليه وسلمت بترحاب كبير : ازيك يا محمد خير
محمد ببتسامه: روحتلك بيتك بس مشتفتيكش وحتي الشغاله رفضت تديني رقمك
ضحي اتكت ع شفايفها من غيظها وياسمين كتمت ضحكتها
محمد: وعشان كدا جتلك الاذاعه
ياسمين: محتاج اي حاجه
محمد: شوفت شغل شركه نور وقريت عنه كلام جميل واهتميت(فتح اللاب توب) ده بيتي الي في القريه ميراثي من ابويا وهو محاوطه البحر من كل الجوانب!!!!!
ياسمين بستفسار: عايز تبيعه
محمد: لاء عايز اجدده ومحتاج استشير نور لو ده أمكن
ياسمين بتفر في الصور: بيت جميل وفيه جو الناس الطيبه تحب تغير فيه ايه
محمد: زي ما انتي شايفه مساحته كبيره وحواليه جنينه كبيره هستغلها اعمله فندق ع اد الفلوس الي معايا
ياسمين ببتسامه كلها حماس: وانا موافقاك جدا لانه بيت جميل ولازم تحافظ عليه
محمد اتحمس مع حماسها و رد لها ابتسامه امتنان لان كلامها بجد يشرح القلب ويطمن النفس ورد: متشكر
ياسمين: هتكلم مع نور عشانك
محمد: ميرسي
ضحي بينها وبين نفسها: لو حالك اتعدل روح يا شملول رجع مراتك وخلصنا منها للابد
…………..قصص منه محمد كاتب……………
في شركه السياحه
هبه بتعنيف: انتي فعلا زي ما خالو بيقول بتسيبي الشغل وتردي ع العملاء بعدم احترام!
ذات بكت: بعترف بأني اوقات ببقي عصبيه ومش راسيه_بصتله_ احمد بيه انا اسفه
احمد : كويس انك معترفه بغلطك بس بحذرك لو شايفه ان شركتي مش قد المقام او ان مستوها مش عالي احب افهمك انها فاتحه بيوت ناس يما ورحلتنا رقم واحد
ذات: فاهمه انا مش قصدي اهين الشركه انا هنت ناس شغاله هنا
احمد عقد حواجبه: مين تقصدي مين!!؟؟
ذات بدمعه: ولا حاجه و بلاش تضغط عليا
هبه بصرامه وشده: قولي ايه الموضوع
ذات مسحت عيونها: الافضل بلاش اقول_بكت بصوت عالي_ انا اسفه( وقامت تجري من قدامهم قبل ما يحاصروها بأسئلتهم )
احمد: هي بتتكلم بالالغاز تقصد مين دي
معتز قام وقف وقال بكل هدوء: احمد بيه ذات اعتذرت فسامحها
…………قصص منه محمد كاتب……….
ذات طلعت ولما شافته بكت بحرقه ومشت من قدامه وراحت أأعدت ع مكتبها لتنفذ الخطه
ادم اتحرك ورحلها وسألها بقلق: مالك يا ذات احمد اخويا هزقك
ذات: وهبه كمان انا اتحرجت اوي واتجرحت جامد
ادم اتخ*نق لوضعها و سند بأيده ع المكتب وميل عليها : قولتلك احمد اخويا عصبي مترديش عليه انا اخوه الصغير مقدرش ارد عليه
ذات: امال انت مش نفسه ليه
ادم: عشان انا فاهمك انتي مدلله وغنيه ومشتغلتيش قبل كدا يعني مش واخده ع المرمطه والشخط والنطر
ذات: ادم انت فاهمني صح
ادم: انا فاهمك اوي
ذات: وانا سعيده جدا بأنك فاهمني ادم انا حاسه بملل وزهق وعايزه اخرج ونتعشا برا معنديش مانع
ادم بعدم تصديق: انتي قولتي ايه انا وانت نتعشا واخيرا وافقتي تخرجي معايا تحبي تاكلي ايه
ذات: سندوتشات فول سمعت انهم لذاذ
ادم: فعلا لذاذ اوي وخصوصا معاكي
ذات وقفت: كدا خليني اقوم اغسل وشي واظبط نفسي ونمشي
ادم: براحتك
ذات فتحت الدرج ومثلت انه معلق: الله الدرج معصلج ليه ادم ممكن تساعدني
ادم: طب اهدي وشدي براحه تاني
ذات بتشد جامد: مش بيفتح
ادم: خليني اساعدك
ادم لف ووقف وراها بالظبط وذات فضلت تشد في الدرج وطبعا بتخبط فيه والوضع كدا بيث*يره جدا وبعدين فتحته وخبطت اكتر في ادم الي عرق
ذات لفتله وحركت ايدها ع خده: انت لطيف اوي يا ادم
ادم داب عليها ومسك ايدها وباسها : وانتي حلوه اوي
ذات ابتسمت في وشه و لزقت فيه : عارف انت النهارده وسيم جدا
ادم اتلهف اكتر عليها وبيتنفس بسرعه وبيمسح العرق من ع جبينه وصدره
ذات ابتسمت عرفت انه دايب عليها و سحبت ايدها بسرعه : انا رايحه الحمام بس اوعي تيجي ورايا وتسرق نظره عليا!!
ادم: عيب
ذات غمزته ومشت تتمايل بدلع ودلال
ادم لنفسه: هو انا قادر اتحمل يخربيتك
ذات دخلت ووقفت قدام الحوض ورفعت الجيبه لفوق وفتحت زراير البلوزه لانها واثقه انه هيجي وراها وبالفعل قرب ووقف ع عتبه الباب
ذات بتحط روح احمر فاقع: ادم مش قولتلك متجيش ورايا الحمام تسرق نظره عليا
ادم: انا مش بسرق انا محتاج ات*بول
ذات ضحكت بخلاعه: قليل الادب بجد اخوك بخيل حتي الحمام مش مفصول عن حمام الستات
ادم قرب منها شوي وعيونه هتاكلها ومسح صدره ومرر لسانه ع شفايفه بوقاحه: ويمكن ده اجمل ومريح اوي كمان وبصراحه عجبني_راح وقف وراها _بس النهارده انتي جميله ومطيعه اوي عن العاده
ذات: وانت بتعاكسني في الحمام وانا بصراحه مكسوفه من الي انت بتعمله
ادم بيحسس عليها في كل حته: بس عجبك مش كدا
ذات بتوزع الروج وبتتحرك معاه بليونه: هو انت بتختبرني
ادم: اصلك في الاول كنتي بتكرهيني ومش بتديني ريق حلو ابدا
ذات رقعت ضحكه مجلجله : ده كان في الاول بس النهارده عايز اكل سندوتشات فول معاك
ادم دخل بحاله هيج*ان واثاره: كوني ملكي وليا ومعايا يا ذات
ذات: ادم انت بتعمل ايه فيا في الحمام
ادم فضل يت*حرش بيها في كل حته بجنون وهي قطعت البلوزه وفضلت تص*رخ وتصوت وتقوله: بتعمل فيا ايه بتغت*صبني
ادم اتفاجاء تحولها بالشكل ده وفضل يكتم صوتها: انتي مجنونه_زقها بغ*ل وقعت علارض
ذات بصراخ هستيري: الحقوني_ فضلت تقطع في هدومها وتخ*ربش نفسها وتنكش شعرها
ادم حس ان الدم اتجمد في عروقه وبخوف: خلاص اسكتي اسكتي
ذات: الحقووووني
ادم طلع فوقيها: اسكتي يامجنونه
معتز دخل ع الصوت وبسرعه سحبه من فوقيها وضربه باللكمه: انت بتعمل ايه
هبه جريت عليها وذات اتمسكت بيها
احمد مسكه من شعره بقوه: عملتلها ايه
ادم برتباك: انا معملتش حاجه
احمد بزعيق فيه: اذا كان انا شوفت بعيني ازاي بتقول معملتش
ذات بكت بنهيار: هو حاول يعتدي عليا
ادم ص*رخ فيها: وحياه امك البت دي كدابه
معتز قرب منه والشرار طاير من عيونه : هي الي كدابه انا شوفتك فوقيها
احمد وقف حائل بينهم : خلاص يا معتز اهدي متضربهوش انا هعاقبه بنفسي اشد عقاب
ذات دفنت وشها في صدر هبه وغمضت عيونها بخوف: انا خايفه يا هبه
احمد شد اخوه: تعال قوم معايا
ادم بصلها بغل: انتي ازاي تعملي كدا وكله كان بمزاجك
احمد ضربه ع بؤه: قلت اخرس خالص
ادم بدء دمه يغلي: انا معملتش حاجه
احمد: امال ليه هدومها متقطعه
ادم نفخ وشد شعره: هي الي قطعتها
معتزبزعيق وصوت عالي: انت حاولت تعتدي عليها في الحمام
ادم شوحله بأيده: ماتهدي يا عم السخان هي وانا كنا بناغش بعض معرفش الامر وصل لكدا ازاي
ذات صرخت فيه بنفعال: لعب ايه,,, انا ناغشتك هو انا لما اتصرفت معاك بلطف تحاول تعتدي عليا في الحمام ياق*ذر_وح*دفته بالجزمه_
ادم اتعصب جدا: اه يا بنت الحرام انتي الي بتغريني من الاول
ذات: غريتك فين عشان وافقت اكل معاك سندوتشات فول ده اغراء انت الي سافل وخيالك المريض صورلك ان ده اغراء استاذ احمد لما قولت مش هتكلم اقصد اخوك ادم هو بيطاردني ومش مخليني مرتاحه في شغلي وكان بيجري ورايا من اول يوم جيت فيه هنا بس اتحملت عشان عيشي ميتقطعش
ادم: نعم ياختي
ذات : ايوه اتحرشت بيا لفظي وبعيونك عشان كدا كنت بكرهه اجي الشغل
احمد برق: انت عملت كدا فعلا يا ادم
ادم بنهيار : دي كدابه احمد ازاي صدقتها هي اغرتني والله
ذات: انت اتهجمت عليا
ادم قرب منها ومسكها من ايدها بقوه: انتي اغرتيني بجسمك الاول
ذات شدت ايدها منه بعصبيه: اخرس
هبه وقفت وصرخت فيها: خلاص بس انتي وهو
ذات: لما قولتله هاكل سندوتشات وروحت الحمام اغسل وشي هو قال عايز يتبول انا سكت خالص ولما حاولت ابعده انه يغت*صبني شوفوا قطعلي كل هدومي
ادم عيونه وسعت : انتي كداااابه
ذات: حتي عرض عليا فلوس واعمل معاه علاقه
ادم ضربه كفوف ايده في بعض: نهار اسود دي بتألف احمد متصدقهاش دي كدابه
هبه الي مش مصدقاها ولا مقتنعه: خلاص قدمي بلاغ فيه للقسم واحنا شهود معاكي
احمد: هبه ادم خالك واخويا خلينا نحل المشكله بالهداوه وانا هتحمل الاضرار وهعوضها
معتز بجديه: ذات ناويه ع ايه؟؟!!
ذات اتنهدت بضعف ورفعت كتافها: اعمل ايه بضعفي ده ممكن تخدني البيت بجد مش قادره اتحمل
هبه هنا اتأكدت انها مجرد خطه عشان ترجع بيت نور تاني وغمزت لمعتز الي فهمها
معتز: تمام ارجعي المكتب الاول مع هبه لان الامر لسه مخلصش يله يا هبه خديها
هبه: انا ماشيه يا خالي
ذات وهي ماشيه بصتله بحق*د
ادم ضغط ع اسنانه وكره الساعه اللي دخل وراها فيها و كره نفسه وقال بغيظ : ملعونه انا رايح لشغلي يا احمد
احمد مسكه من قفاه: هو انت من امتي بتاكل سندوتشات فول
ادم بصله بنظره جامده..لان سؤاله بايخ بالنسبه له : ده وقته يا احمد
احمد : ده انا هأكلك قدره الفول كلها ياروح امك_ وضربه بالشلوط وقعه قدام الموظفين
…………..قصص منه محمد كاتب………….
رفعت: نور مروح ع البيت
نور:لاء هروح اخد مراتي من شغلها وهناكل برا نحتفل اني خصلت تصيم الشقق
رفعت: ده جميل انكم دايما تخلوا ايام حياتكم مميزه بدل ما ترجعوا البيت وتحطوا بوزكم في بوز بعض الامر هيبقي نكد وقرف وعيشه تسد النفس
نور ضحك: اه والله يا بابا
رفعت: نور ذات عامله ايه سمعت انه فيه دراما ودموع
نور: ماما نورهان حكتلك اكيد
رفعت: نور امك اتصرفت عشانك
نور حب يوضح الصوره بهدوء : عارف يابابا بس كلامها كان تقيل انا كنت نفسها بس خلاص اتفقت مع مراتي وسبتلها زمام الامور وكدا اسهل ومبقتش بتعصب اطلاقا
رفعت: انك تكبر دماغك هو حلو في نفس الوقت متهملوش خير الامور الوسط ده اسلم حل سيب الامر لمراتك بس انت متسبش قلبك
نور بجديه: بابا قلت لك متقلقش انا قادر اتحكم في نفسي وغير كدا ذات ماشيه خلاص وكل حاجه هترجع لطبيعتها
رفعت طبطب ع كتفه: اتمني
نور بص في ساعته الفخمه : بابا اتاخرت همشي انا
رفعت : مع السلامه يابني
نور رفع ايده لفوق..سلام.. واخد السلم جري رايح لياسمين

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذات الوجهين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى